Publikované: 28. 4. 2020
Čím je Instagram zaujímavý pre firmy a prečo by sme mu mali venovať pozornosť? Ktorými kampaňami by sme sa mohli inšpirovať?
Instagram sa v súčasnosti dynamicky mení. Ak si myslíte, že nie je pre vás, čítajte ďalej.
Čím je dnes zaujímavý pre firmy a prečo by sme mu mali venovať pozornosť? Ktorými kampaňami by sme sa mohli inšpirovať? V našom podcaste sme sa rozprávali o sile Instagramu, hashtagoch a influenceroch s expertkou na sociálne siete Tamarou Gončárovou. Ak však radšej čítate, prinášame vám výber toho najzaujímavejšieho v textovej podobe. :-)
Zákazníci sa na Instagrame správajú rôzne. Počas dňa sa vracajú k obsahu v rôznych podobách. Veľkej obľube sa tešia Stories - či už formou videa, Bumerangu a ďalších foriem. Jeho hlavnou úlohou je zdieľanie vizuálneho "On The Go" obsahu – niečo, čo je aktuálne rýchlo konzumovateľné v podobe ochutnávky alebo malého snacku.
Skúste napríklad doobeda vyzdieľať krátky obsah a večer si ho môžete dovoliť aj v podobe videa s titulkami alebo s dlhším textom. Prípadne ho dajte na Facebook, kde sú ľudia zvyknutí viac komentovať rôzne príspevky, čím vytvoríte "Backlink" obsah (Backlink – spätný odkaz – HTML spojenie medzi doma webmi nazývame spätné odkazy).
Účinným a efektívnym typom môže byť aj Live podcast. Do živého vysielania si môžete pozvať človeka, ktorého ľudia v danej téme sledujú. Kdekoľvek na svete sa na neho na 15 minút pripoja ďalší sledovatelia. Ani sa nenazdáte a po úspešnom živom vysielaní môžete získať aj tisícku nových ľudí a ďalšie konverzie.
Asi 80 percent návštevníkov Instagramu tvorí skupina do 35 rokov. Najsilnejšou skupinou sú však mladí ľudia od 18 do 24 rokov. Kedysi boli tínedžermi, no dnes sa stali kúpyschopnými – majú brigády, prácu alebo freelancujú. Sú zvyknutí používať Instagram, čím sa stáva čoraz viac zaujímavý aj pre podnikateľov.
Ak chceme cieliť na mladú skupinu, nevieme sa dopátrať na jej demografické údaje. Mladí neraz používajú hybridné e-mailové adresy, nemáme o nich relevantné informácie. Zostáva nám na nich cieliť podľa ich správania sa a záujmov. Ak chcete byť ako podnikatelia na Instagrame úspešní, skúmajte, čo vašu cieľovku zaujíma.
Zistite, či máte vo svojej oblasti podnikania konkurenciu a ako na ňu reagujú návštevníci Instagramu. Podľa #hashtagu alebo kľúčového slova si dnes už každý môže nájsť vo vyhľadávači jednotlivé témy, ľudí a svoju konkurenciu. Chvíľu ich sledujte a urobte si rešerš, čo komentujú, hovoria alebo ako reagujú. Snažte sa vstúpiť do ich komunikácie a odhaliť, ako sa správajú.
Instagram je ako naše zrkadlo. Reflektuje, čo momentálne žijeme. Musíme si vyberať veci, ktoré sú pre nás inšpiratívne a spájajú. To, či na Instagrame budete úspešní, závisí najmä od komunikačnej stratégie. Ak si sadnete s marketérom a s kreatívnymi ľuďmi, s dobrou stratégiou svoje publikum určite zaujmete.
Jedným zo zaujímavých príkladov úspešného fungovania je profil sussexroyal vojvodkyne Meghan zo Sussexu a princa Harryho, ktorý si za 24 hodín získal 26 miliónov sledovateľov. Dvojica nemá vlastného marketéra a dokonca ani admina. Spravujú si svoje konto sami, pretože boli unavení z množstva dezinformácií, ktoré dávali von médiá. Dvojica sa rozhodla zdieľať so svetom, čo reálne žije a aké sú jej hodnoty v zmysle „nepaparazitujte nás", sledujte naše autentické príbehy a to, ako žijeme.“
Nedávno svet obletela aj kampaň eva.stories založená na skutočnom príbehu dievčaťa, ktoré transportovali do koncentračného tábora. Kampaň bola venovaná 6 miliónom Židom, ktorí boli zavraždení počas holokaustu. Ľudia mali možnosť sledovať na Instagrame príbeh Evy, 13-ročného židovského dievčaťa, ktoré chodí do školy, učí sa spievať, žije každodenný život, až raz nemôže žiť bežným životom a následne sa ocitne v transporte. Tam jej príbeh končí. Je to práve taká forma obsahu, ktorá dokáže komunikovať dnešnej mládeži dôležitú časť histórie spôsobom, aby ju pochopila. Instagram tak ukázal aj svoj potenciál edukácie témy, ktorá nie je veľmi zábavná.
Pamätajte, že je dôležité, aby ste pracovali s témou, ktorej rozumiete a v ktorej ste unikátni.
Odkiaľ sa vzali instagramové #hashtagy? Prevzali ich z Twitteru, ktorý slúži na označenie rubriky alebo témy, o ktorej ľudia diskutujú. Ak do vyhľadávača Instagramu zadáte kľúčové slovo v angličtine alebo v slovenčine, podľa výrazu vám nájde jednotlivé lokácie, témy i blogerov po celej zemi. Každý jeden post, ktorý bol označený #hashtagom, sa v ňom zobrazí. Čím viac interakcií získal, tým je na prednejších pozíciách.
No koľko kľúčových slov je dosť? Dvadsať alebo menej? Najlepšie je zvoliť do vášho "feedu" 10 relevantných #hastagov – či už vizuálne alebo textové. V Stories zasa platí, že menej je viac. To znamená, že ich nedávajte viac ako 5. Každopádne počet nie je to najdôležitejšie, radšej zvoľte cestu relevantných hashtagov, ktoré vás vystihujú a hashtagov so silným dosahom. Ak hľadáte relevantné, silné hashtagy, na webe nájdete niekoľko stránok, ktoré vám ponúkajú možnosť ich vyhľadávania pre váš profil, či príspevok. K dispoziícii sú ako platené verzie, tak aj tie zadarmo. Nezabúdajte, vytvorte si aj vlastný hashtag, hashtagy, ktoré sú o vás a vystihujú váš biznis. Kde ich nájdete? Vo vašej stratégii predsa. Ak ju máte. :-)
Pamätajte, že pre každý biznis účet nie je dôležitý počet Likes, ale množstvo konverzií a predajov. Hashtagy majú dokonca veľmi dobrú rozpoznateľnosť aj v Google.
Online s oflinom sú dnes silno prepojené. A preto sa dnes hashtagy čoraz viac zobrazujú aj na bilbordoch a na rôznych banneroch. Mnohé firmy už na to prišli a prichádzajú s rôznymi ponukami ako „ak nás označíte na Instagrame, dostanete od nás bonus alebo darček“. Zákazníci si vážia ľudský kontakt. Navyše, slovenskí zákazníci sú stále zvyknutí, že aj hoci niečo našli online, najprv si to chcú vyskúšať. Akonáhle sa s niečím zoznámia na internete, už je len krok k tomu, že si to kúpia v offline svete.
Vsádzajte na influencerov. Sú to ľudia, ktorí sú na Instagrame alebo sociálnych sieťach a majú vplyv. Robia marketing z pohľadu budovania značky. Ak s niektorým z nich začnete spolupracovať, je vyššia pravdepodobnosť, že vás budú ľudia sledovať.
Buďte pripravení na to, že svojmu influencerovi máte čo ponúknuť. Majte pripravený svoj profil a najmä priestor a čas, ako komunikovať ďalej. Urobte si výber. Sledujte, ako komunikujú v komentároch a ako píšu texty. Či majú pozitívny alebo negatívny podtext. Musí to sedieť s vaším brandom.
Pre každého influencera je kritériom, koľko má sledovateľov a ako je pre neho zaujímavá vaša firma alebo produkt. Či ide o jednorazovú alebo dlhodobú spoluprácu, aký má vzťah k značke a či sa stáva jej ambasádorom. Aj keby išlo o charitatívny projekt a urobí to niekedy zadarmo, určite si dávajte vašu spoluprácu na papier.
Každá sociálna sieť má svojich vlastných nosných influencerov. Sledujte, či je vám sympatický alebo je sledovaný na sociálnej sieti, na ktorej funguje. Či vám môže pomôcť v súvislosti so značkou a je spojený s jej hodnotami. Akonáhle nájdete svojho, zaplaťte mu a odmeňujte ho, lebo veľa ľudí nefunguje na tradičných médiách, nečíta tlač a častokrát je influencer jedinou možnosťou promovania produktu, ktorý by sa inak nedal propagovať.
Instagram je ako rýchlo rastúce malé monštrum, ktoré začína byť natívne "marketujúce". Ľudí to stále baví a s implementovanou predajnou bránou odpadne akákoľvek potreba mať e-shop alebo web. Všetko bude na jednej sieti. Instagram čaká dobrá budúcnosť a jeho funkcia sa bude meniť. Ako to však dopadne aktuálne so zrušením lajkov pod príspevkami uvidíme. Sociálny aspekt vplyvu Instagramu je však na samostatnú tému.
Ak si chcete vedieť viac, celý rozhovor si môžete vypočuť.