Kedy je najvyšší čas na rebranding?

Cieľom každej značky je budovať konzistentnú komunikáciu . Niekedy je čas na zmenu, teda na rebranding. Viete, kedy je ten správny čas na rebranding?

Ilustračný obrázok

Spontánne rozhodnutia sú zábavné a vzrušujúce, napríklad keď si vyberáte novú farbu vlasov, alebo skúšate novú reštauráciu.  Nie, keď ide o váš business. Vtedy to totiž stojí peniaze, čas a často aj kopec starostí.

Kedy sa odhodlať ku zmene?  Cieľom každej značky je budovať konzistentnú komunikáciu tak, aby sa docielila jej rozpoznateľnosť a cielený positioning. Prídu však situácie, ktoré nás nútia prehodnotiť aktuálny stav, pozrieť sa pravde do očí a povedať si: „Teraz je ten správny čas na zmenu. Teraz je ten správny čas na rebranding“.

Spoznáte kedy táto situácia nastane? Viete, kedy je najvyšší čas na rebranding?  

  1. Potreba nového názvu značky Najprirodzenejšou situáciou pre rebranding je zmena názvu vášho podnikania. Je to moment, kedy si uvedomíte, že to, čo robíte, už vôbec nesúvisí s tým, ako sa vaša značka volá. Alebo vaše podnikanie už dávno prerástlo pôvodné zámery a výrazne nabralo na komplexite. Napríklad ak ste začali predávať ovocie a zeleninu s názvom „Ovocie-zelenina Molnár“, ale vaše predaje už dávno zahŕňajú celý sortiment zdravých potravín, BIO potravín a špeciálnych výživových doplnkov, je čas to odraziť aj v novej značke. Ale ako vymyslieť nový názov firmy? To sa dozviete v tomto článku.
  2. Váš názov je príliš všeobecný Ak vaše podnikanie nesie názov svojej kategórie, strácate punc jedinečnosti. To, čo budujete, nebudujete pre seba, ale pre všetkých vašich konkurentov. Napríklad keď predávate perá a vaša značka sa volá „Potreby na písanie“.  Každý, kto predáva čokoľvek na písanie, tak profituje z celej komunikácie, ktorú pod svojou značkou tvoríte. Navyše vám chýba jedinečnosť, ten najdôležitejší prvok pre zapamätateľnosť vašej značky a vytváranie vášho unikátneho brand kódu
  3. Pri svojich prezentáciách nepociťujete hrdosť Aj keď dodávate tie najlepšie produkty, či predávate najlepšie služby, tak ak vždy pri prezentácii svojho podnikania nepociťujete hrdosť na to, ako to pôsobí vizuálne, je to jasný signál, že niečo nefunguje správne. Fádne, nefunkčné či dokonca až neestetické značky, robia zlú službu aj tomu najlepšiemu podnikaniu.  Dodanie vizuálneho sebavedomia vašej značke vám pomôže pozdvihnúť aj to vaše podnikateľské sebavedomie.
  4. Topíte sa v mori konkurencie Dostatočná odlíšiteľnosť. To je to, čo potrebujete. Aby si vašu značku vaši zákazníci jasne pamätali a vedeli jej odkaz jednoznačne odlíšiť od konkurencie. Pretože čo robia zákazníci, ak majú na výber veľa rovnakého? Vyberajú si podľa ceny. A to predsa nechcete, či?
  5. Máte nesúlad v hodnotách značky a jej vizuálnej podobe Nejednotné posolstvo toho, čo chcete povedať a toho, ako to na zákazníkov pôsobí. Ak je vašou hodnotou napríklad „transparentnosť“, ale prezentácia vašej značky je komplikovaná a pre zákazníka ťažko čitateľná, je to zmätok.  Na to, aby zákazník pochopil odkaz vašej značky, musí potom vynaložiť priveľa úsilia, čo pravdepodobne vzdá, alebo sa k nej už nevráti. 
  6. Chcete osloviť úplne inú cieľovú skupinu Zistili ste, že máte značku vyskladanú pre nesprávny cieľový trh. Nová cieľová skupina sa ukazuje ako motivovaná úplne iným insightom, ako sa predpokladalo. Je treba zvážiť novú rolu značky a opätovne vystavať stratégiu značky na iných hodnotách. Vytvorenie ašpiratívneho spojenia medzi spotrebiteľom a vašou značkou je totiž premyslený proces, vychádzajúci z dokonalého cielenia. Bez neho k tomuto spojeniu dôjde iba v prípade naozaj veľkej náhody a na to sa pri podnikaní nespoliehajte. :)

 

Tak ako? Je u vás ten najvyšší čas na rebranding? 

Dajte nám vedieť! Tieto situácie sú naozaj hodné našej, ale najmä vašej pozornosti :)

Na tému rebrandingu sme sa rozprávali aj v Levosphere podcaste - Marketing v praxi s Monikou Kľuskovou zo spoločnosti Muziker. Epizódu si môžete vypočuť tu.

Fotka autora Mirka LetkováLinkedIn logo
Mirka Letková
Senior strategist