Publikované: 7. 10. 2025

Konsolidácia zasiahla väčšinu e-shopov. Ako chcú rásť?

Až tri štvrtiny slovenských e-shopov pocítili negatívny vplyv konsolidačných opatrení. Zistite, ako reagujú, kam smerujú investície, ktoré trhy lákajú a aké stratégie volia podľa E-commerce prieskumu 2025 od Levosphere, Blueweb, CREATIVE sites a Shoptet.

E-commerce prieskum 2025

Rok 2025 priniesol e-shopom nové výzvy aj otázky o ďalšom smerovaní trhu. Ako na ne podnikatelia reagujú? Odpovede ponúka E-commerce prieskum 2025, ktorý pripravili odborníci zo spoločností Levosphere, Blueweb, CREATIVE sites a Shoptet

Do prieskumu sa zapojilo 188 prevažne majiteľov e-shopov

V porovnaní s rokom 2024 sa do popredia dostali témy ako optimalizácia procesov a digitalizácia, pokles tržieb a taktiež ekonomická situácia na Slovensku. Do úzadia sa dostala propagácia značky a budovanie image.

Profil opýtaných slovenských e-shopov

Najbežnejší e-shop pokrýva 1 krajinu, B2C a má maximálne 3 zamestnancov. 70% operuje na slovenskom alebo SK a CZ trhu. 65% plánuje expandovať, hlavne do krajín EU. 

Ilustračný obrázok

Zdroj: Hodnotenie zapojených e-shopov do e-commerce prieskumu. E-commerce prieskum, júl 2025, Levosphere

Nálada v e-commerce prostredí  je skôr optimistická, čo môže byť ovplyvnené aj tým, že 60% e-shopov zaznamenalo rast obratu v roku 2024 vs. 2023 aj keď sú zmeny rastu skôr mierne.

Ilustračný obrázok

Zdroj: Hodnotenie aktuálnej nálady v e-commerce prostredí. E-commerce prieskum, júl 2025, Levosphere

Pozreli sme sa aj na celkovú spokojnosť Slovákov. Tretina populácie deklaruje zhoršenie finančnej situácie a rovnaký podiel má obavy o finančnú stabilitu svojej rodiny. Napriek tomu skutočne nespokojných so životným štýlom je približne len 18% Slovákov.

Zdroj: Kantar LifeStyle štúdia 2024

Aké sú najväčšie výzvy?

Slovenské e-shopy hľadajú nové zdroje rastu v expanzii

Marketingové otázky sa dostávajú do úzadia, budovanie image, reklamu, cenovú stratégiu a konkurenciu aktuálne rieši len malé % opýtaných. Viac sa zameriavajú na nové príležitosti expanzie na zahraničné trhy. V popredí záujmu sú tiež procesy, optimalizácia a digitalizácia.

Hľadať zdroje rastu v zahraničných trhoch je pre e-shopy prirodzený krok v procese expanzie. Pred samotným vstupom na nový trh je však strategicky dôležité najskôr optimalizovať výkonnosť na domácom trhu, hlavne ak 66% e-shopov ponúka vlastné produkty. Následne realizovať dôkladnú analýzu cieľového trhu - jeho veľkosti, konkurencie, zákazníckeho správania a trhových príležitostí. Úspešná expanzia totiž nespočíva len v lokalizácii webu, ale v adaptácii celého marketingového mixu na špecifiká daného trhu. Len tak možno zabezpečiť, aby expanzia bola nielen o prítomnosti v zahraničí, ale skutočným zdrojom udržateľného rastu.

Vplyv konsolidačných opatrení  na e-shopy

Konsolidačné opatrenia sa negatívne dotkli približne ¾ e-shopov. Pocítili zníženie tržieb, dopytu, ale aj vyššie náklady. Štvrtina nepocítila zmenu takmer vôbec. V rámci konsolidačných opatrení mala najväčší vplyv daň z finančných transakcií, ktorá ovplyvnila až 80% z nich. Ten reálnejší obraz uvidíme v roku 2026, keď hospodársky výsledok bude ovplyvnený aj kúpyschopnosťou obyvateľstva.

Stratégia a komunikačný plán - potreba alebo nutnosť?

Ilustračný obrázok

Zdroj: Hodnotenie vypracovania stratégie a marketingového komunikačného plánu. E-commerce prieskum, júl 2025, Levosphere

Podiel e-shopov, ktoré majú vypracovanú stratégiu je relatívne nízky. Cca tretina však plánuje. Podobne je to i s komunikačným plánom. Pri budovaní značky sa e-shopy zameriavajú hlavne na kvalitný obsah generovaný s pomocou AI, prácu s google a PPC kampane. 

Za najvhodnejšie performance kanále sa považujú:

  • Facebook
  • Google
  • Instagram

Komunikácia naďalej ostáva s 88% výrazne produktová a budovaniu povedomia o značke či dôveryhodnosti značky sa venuje len malé % spoločností. Práve tam je potenciál komunikačnej stratégie. 

Ilustračný obrázok

Zdroj: Hodnotenie potreby špecialistov. E-commerce prieskum, júl 2025, Levosphere

Napriek tomu, že marketing vo všeobecnosti, propagáciu, povedomie o značke a produktoch rieši len 15% e-shopov, 46% by uvítalo pomoc či odporúčania od špecialistov v oblasti budovania značky a marketingovej stratégie a 20% v produktovej a cenovej stratégii. Ak chce spoločnosť rásť, potrebuje poznať potenciál trhu a zadefinovať si prečo som tu, ako to chcem robiť, čo ponúkam, čo robím inak a čo tým zákazník získa. Kľúčom k dlhodobo udržateľným tržbám je poznať svojho zákazníka - jeho potreby, motivácie a očakávania. A práve na tieto otázky vám vedia nájsť odpoveď kvalifikovaní a skúsení odborníci.

Záverečné odporúčania

  • Maximalizujte potenciál domáceho trhu.
  • Pred expanziou na nový trh vykonajte dôkladnú analýzu.
  • Prispôsobte marketingový mix cieľovému trhu.
  • Budujte nielen produkt, ale aj značku.
  • Spolupracujte s odborníkmi. Skúsení partneri vám pomôžu minimalizovať riziká a nastaviť Biznis Marketingovú Stratégiu™, ktorá prinesie merateľné výsledky.
Fotka autora Denisa JanovicováLinkedIn logo
Denisa Janovicová
Medior Biznis & Marketing Stratég