Publikované: 28. 3. 2023
Čo majú spoločné Valentín, Zelený štvrtok a Medzinárodný deň matiek? Sú to populárne sviatky a uznávané medzinárodné dni, čo z nich robí fantastické príležitosti na oslovenie nových zákazníkov a zaujatie súčasných.
Čo majú spoločné Valentín, Zelený štvrtok, Medzinárodný deň detí, Nový rok a Medzinárodný deň matiek? Všetky spomenuté dni sú populárne sviatky a uznávané medzinárodné dni na rôznych trhoch, čo z nich robí fantastické príležitosti na oslovenie nových zákazníkov a zaujatie aj tých súčasných.
Darčeky, večierky, dovolenky, výzdoba... v každom mesiaci v roku existuje niekoľko sviatkov, ktoré môže vaša cieľová skupina oslavovať a vy môžete mať dokonca ideálny produkt alebo službu, s ktorou môžu tieto dni osláviť. Prvá vec, ktorú by ste ako marketér mali zvážiť je, na ktoré sviatky by ste sa mali zamerať. Ide predsa o váš čas, energiu a rozpočet, a ten treba využiť, čo najefektívnejšie. Ale skôr ako sa pozrieme na celoročný sezónny marketing, predstavíme si pojem sviatočný marketing, resp. sezónny marketing. Čo to vlastne je a ako tento pojem správne uchopiť v prípade marketingu vašej spoločnosti?
Nie je prekvapením, že v určitých obdobiach roka návštevnosť vašich webových stránok a samotný predaj kolíše. Napríklad také kvetinárstvo by pravdepodobne zaznamenalo nárast predaja počas valentínskeho týždňa, avšak aj vaša spoločnosť, ktorá sa nezaoberá predajom kvetov môže vďaka sezónnemu marketingu zvýšiť predaj a zaujať svojich zákazníkov. Ide o prepojenie príležitosti s vašim biznisom.
Sviatočný marketing alebo sezónny marketing je využívanie taktík a komunikačných kanálov na intenzívnu propagáciu vašej značky, produktu alebo služby v čase konkrétneho sviatku, alebo všeobecne známej udalosti. Sezónne marketingové kampane však nemusia zahŕňať len špeciálne ponuky, ktoré motivujú spotrebiteľov k nákupu na daný sviatok.
Coca-Colu pozná každý, vidíme ju všade. Nerobí to však prvoplánovo. Pri Coca-Cole aj pri iných značkách, ktoré si uvedomili silu tohto typu marketingu, môžeme vidieť adaptovanie komunikačných odkazov a dokonca balenia pre jednotlivé udalosti, aktivity. Pracujú s jednotlivými známymi sviatkami a zároveň aj životnými udalosťami v priebehu dňa. Komunikácia na letnom stánku s hotdogmi je iná ako v prémiovej reštaurácii, alebo hypermarkete pri ostrovčeku s potrebami na letné grilovanie. Známy Coca-Cola kamión je postavený na rovnakom princípe. Jednotlivé balenia Coca-Coly boli vytvorené pre unikátny pôžitok v danej situácii, či udalosti - sklenená fľaša pre príjemné posedenie v reštaurácii, plechovka na rýchle osvieženie na ceste, pollitrovka na osvieženie mimo domu a 2L na osvieženie celej rodiny doma.
Hoci plánovanie sezónnych marketingových kampaní môže byť príjemné, ich správne prevedenie a uskutočnenie môže byť aj rovnako zložité. Ak sa vykonajú nesprávnym spôsobom, môžete ohroziť povesť svojej značky a odradiť zákazníkov. Niekoľko tipov, na ktoré treba myslieť: