Publikované: 28. 3. 2023

Sezónny marketing je (ne)objavenou príležitosťou pre váš biznis

Čo majú spoločné Valentín, Zelený štvrtok a Medzinárodný deň matiek? Sú to populárne sviatky a uznávané medzinárodné dni, čo z nich robí fantastické príležitosti na oslovenie nových zákazníkov a zaujatie súčasných.

Ilustračný obrázok

Čo majú spoločné Valentín, Zelený štvrtok, Medzinárodný deň detí, Nový rok a  Medzinárodný deň matiek? Všetky spomenuté dni sú populárne sviatky a uznávané medzinárodné dni na rôznych trhoch, čo z nich robí fantastické príležitosti na oslovenie nových zákazníkov a zaujatie aj tých súčasných. 

Darčeky, večierky, dovolenky, výzdoba... v každom mesiaci v roku existuje niekoľko sviatkov, ktoré môže vaša cieľová skupina oslavovať a vy môžete mať dokonca ideálny produkt alebo službu, s ktorou môžu tieto dni osláviť. Prvá vec, ktorú by ste ako marketér mali zvážiť je, na ktoré sviatky by ste sa mali zamerať. Ide predsa o váš čas, energiu a rozpočet, a ten treba využiť, čo najefektívnejšie. Ale skôr ako sa pozrieme na celoročný sezónny marketing, predstavíme si pojem sviatočný marketing, resp. sezónny marketing. Čo to vlastne je a ako tento pojem správne uchopiť v prípade marketingu vašej spoločnosti?

Nie je prekvapením, že v určitých obdobiach roka návštevnosť vašich webových stránok a samotný predaj kolíše. Napríklad také kvetinárstvo by pravdepodobne zaznamenalo nárast predaja počas valentínskeho týždňa, avšak aj vaša spoločnosť, ktorá sa nezaoberá predajom kvetov môže vďaka sezónnemu marketingu zvýšiť predaj a zaujať svojich zákazníkov. Ide o prepojenie príležitosti s vašim biznisom.

Sviatočný marketing alebo sezónny marketing je využívanie taktík a komunikačných kanálov na intenzívnu propagáciu vašej značky, produktu alebo služby v čase konkrétneho sviatku, alebo všeobecne známej udalosti. Sezónne marketingové kampane však nemusia zahŕňať len špeciálne ponuky, ktoré motivujú spotrebiteľov k nákupu na daný sviatok. 

Ako na efektívny sezónny marketing?

  1. Pochopte svoje publikum - je nevyhnutné stanoviť si a zároveň pochopiť pre koho robíte marketing. Pomôže vám to vytvoriť cielenejšie marketingové kampane. Vytvorenie profilu ideálneho zákazníka je dôležitým prvým krokom k pochopeniu vášho zákazníka. Zahrňte doň veci ako napr: vek, miesto a záujmy vášho preferovaného zákazníka, aký má životný príbeh, u ktorých konkurentov môže nakupovať a zvážte, ako váš podnik napĺňa jeho potreby.
  2. Postavte svoju kampaň na emócii - zimné obdobie môže niesť emóciu vďačnosti, dávania a rodinných hodnôt. To môže ovplyvniť spôsob, akým budete marketingovo oslovovať zákazníkov. Iné sviatky môžu byť naplnené inou emóciou MDD - hravosť, 1.školský deň - hrdosť, cestovanie - nadšenie z objavovania. Skúmajte. Hľadajte.
  3. Zlepšite svoje SEO - môže to pomôcť webovej stránke vašej firmy alebo stránkam sociálnych médií získať vyššie pozície vo vyhľadávačoch. To môže pomôcť zvýšiť návštevnosť webu a potenciálne zvýšiť váš celkový predaj počas sviatku.

Aké sú benefity sezónneho marketingu?

  • Hlavným benefitom sezónneho marketingu pre váš biznis je zvyšovanie povedomia o vašej značke, ktorý rastie spolu s rozruchom, ktorý prirodzene sprevádza sviatok alebo udalosť.
  • Zvyšuje viditeľnosť medzi súčasnými zákazníkmi a priláka nových zákazníkov.
  • Zvyšuje šance na premenu jednorázových zákazníkov na verných zákazníkov.
  • Zvyšuje počet predaných výrobkov a služieb, a zároveň zvyšuje tržby spoločnosti v určitých obdobiach roka.
  • Sezónny marketing vám umožňuje maximalizovať možnosti propagácie vašich produktov alebo služieb počas celého roka.
  • Sezónny marketing môže poskytnúť spôsob, ako zvýšiť kreativitu a udržať marketing svieži. 
  • Bez prílevu nových príležitostí môžu marketingové plány stagnovať, dokonca sa stať predvídateľnými. Takto udržíte kreativitu tímu na vysokej úrovni a prekvapíte svojich konkurentov.

Príklad úspešnej značky Coca-Cola

Coca-Colu pozná každý, vidíme ju všade. Nerobí to však prvoplánovo. Pri Coca-Cole aj pri iných značkách, ktoré si uvedomili silu tohto typu marketingu, môžeme vidieť adaptovanie komunikačných odkazov a dokonca balenia pre jednotlivé udalosti, aktivity.  Pracujú s jednotlivými známymi sviatkami a zároveň aj životnými udalosťami v priebehu dňa. Komunikácia na letnom stánku s hotdogmi je iná ako v prémiovej reštaurácii, alebo hypermarkete pri ostrovčeku s potrebami na letné grilovanie.  Známy Coca-Cola kamión je postavený na rovnakom princípe. Jednotlivé balenia Coca-Coly boli vytvorené pre unikátny pôžitok v danej situácii, či udalosti - sklenená fľaša pre príjemné posedenie v reštaurácii, plechovka na rýchle osvieženie na ceste, pollitrovka na osvieženie mimo domu a 2L na osvieženie celej rodiny doma. 

Tipy

Hoci plánovanie sezónnych marketingových kampaní môže byť príjemné, ich správne prevedenie a uskutočnenie môže byť aj rovnako zložité. Ak sa vykonajú nesprávnym spôsobom, môžete ohroziť povesť svojej značky a odradiť zákazníkov. Niekoľko tipov, na ktoré treba myslieť:

  • neposilňujte stereotypy,
  • pokiaľ chcete byť vtipný, uistite sa, že tým nikoho neurazíte a že vám vtip na 100 % vyjde a bude pochopený vašim publikom,
  • ak v texte použijete slangové slová, presvedčte sa, či sú vhodné,
  • požiadajte o spätnú väzbu váš tím.
Fotka autora Monika SopóciováLinkedIn logo
Monika Sopóciová
Junior stratég