Publikované: 8. 7. 2025

Slovenské e-shopy, ich ekonomická výkonnosť a biznis výzvy

Slovenský e-commerce po období pandémie a následného prepadu opäť naberá na sile. Viac ako 60 % e-shopov medziročne rástlo. Na výzvy aj príležitosti e-commerce trhu sa pozreli odborníci zo spoločností Levosphere, Upterdam, CREATIVE sites a Shoptet.

E-commerce

Do prieskumu sa zapojilo až 180 e-shopov

Online nakupovanie je každodennou súčasťou  tisícok Slovákov. Ako je to z pohľadu e-shopov? Naším cieľom bolo zmapovať stav trhu a pozrieť sa na výzvy, ktorým čelí slovenský e-commerce. 

🔥 Aktuálne sa spúšta nový prieskum, staňte sa jeho súčasťou a budeme radi, ak nám odpoviete na otázky.

LINK NA PRIESKUM

Za odmenu vám na jeseň prinesieme ďaľšie zaujímavosti zo sveta e-commerce a prístup na našu Herohero platformu na 1 mesiac.

Trendy rastu, veľa výziev, neutrálna nálada

Slovenský e-commerce trh zaznamenáva od poklesu v roku 2022 opäť dynamický rast, ktorý sa predikuje aj na ďaľšie roky.

Ilustračný obrázok

Zdroj: https://heureka.group/sk-sk/o-nas/tlacove-centrum/tlacove-spravy/slovensky-e-commerce-po-dvoch-rokoch-narastol-o-6/

Hoci 87% e-shopov zaznamenalo v roku 2023 rast obratu, nálada v e-commerce prostredí  je skôr neutrálna. Môže to byť spôsobené širokou škálou výziev, ako napríklad:

  • zvýšenie obratu,
  • zvýšenie zisku,
  • expanzia na nové trhy,
  • zvýšenie povedomia o značke.
Ilustračný obrázok

Zdroj: Hodnotenie aktuálnej nálady v e-commerce prostredí. E-commerce prieskum, október 2024, Levosphere

Kde sú zdroje zisku?

Vlastné produkty: príležitosť s nevyužitým potenciálom

Až 67 % respondentov predáva vlastné produkty, ktoré predstavujú v priemere 61 % ich celkového predaja. Napriek tomu väčšina z nich neinvestuje dostatočne do ich marketingu. To vytvára rozpor medzi potenciálom a reálnym rastom. Druhú skupinu s potenciálom vyššej marže tvoria tí, ktorí neponúkajú vlastné produkty pod vlastnou značkou.

Ilustračný obrázok

Cenotvorba a začarovaný kruh zliav

Využívanie cenových zliav je už takmer pravidlom. Až polovica e-shopov používa zľavy neustále alebo pravidelne. Ako to vplýva na zákazníkov? Za normálnu cenu nenakúpia. 

Ilustračný obrázok

Poznáte zlaté distribučné pravidlo?

Koľko kanálov pokrývaš, toľkokrát hráš. 1/3 dopytovaných má len online ponuku a takmer polovica e-shopov chce byť dostupnejšia pre zákazníkov a preto využíva aj iné distribučné kanále ako napr. kamenné predajne alebo stánky. Diverzifikáciou predajných miest dokáže spoločnosť osloviť  viacero skupín zákazníkov a zvýšiť dosah značky aj mimo dominantného online priestoru.

Aká komunikačná stratégia funguje?

Najpoužívanejšími online komunikačnými kanálmi na Slovensku sú:

·       e-mailing - efektívny najmä pri oslovovaní existujúcich zákazníkov,

·       sociálne siete - Facebook, Instagram,

·       google reklama, cielené vyhľadávanie a porovnávače cien.

Skúste to cez komunikáciu príležitostí a napĺňanie potrieb cieľovej skupiny. Až 90% e-shopov komunikuje produktovo a tak si spotrebiteľ vyberie ten, ktorý je ešte „prémiovejší“, ešte „výnimočnejší“ a samozrejme cenovo čo najvýhodnejší. 

Marketingová alchýmia- koľko naliať, aby to fungovalo?

E-shopy odhadujú, že ich znalosť v cieľovej skupine je nízka, zároveň až 94% vie, že sila značky vie dlhodobo pomáhať výkonu e-shopu. Do marketingu investujú menej ako 5% obratu.

Ilustračný obrázok

Záverečné odporúčania

  • Budujte značku konzistentne a cielene.
  • Investujte do vlastných produktov a ich prezentácie.
  • Optimalizujte cenotvorbu.
  • Sledujte dáta a plánujte strategicky.

🔥 Zapojte sa do e-commerce prieskumu. Lebo bez dát nie je stratégia a bez stratégie nie je rast.

Fotka autora Denisa JanovicováLinkedIn logo
Denisa Janovicová
Medior Stratég