Publikované: 15. 11. 2020

3 dobré správy pre lokálne biznisy

V marketingu poznáme aj segmentáciu podľa životného štýlu. Zistite, do akých segmentov môžeme Slovákov rozdeliť.

Ilustračný obrázok

ZODPOVEDNOSŤ. ČESTNOSŤ. BYŤ MILUJÚCI. VESELOSŤ. Úžasný to ten národ, ktorý má takéto vlastnosti a v takomto poradí. Keby ste sa ma to opýtali pred tým, než som sa dozvedela o týchto vlastnostiach slovenského národa viac, povedala by som: „Takýto nielenže neexistuje národ, ale asi ani človek :)“ No nič, vyzerá to tak, že predpokladané klišé ním vôbec nie je. A ja sa musím silno zamyslieť nad svojím vnímaním vlastného národa. Pretože toto sú hlavné vlastnosti a hodnoty Slovákov dnes. Tak ako? Je nás prekvapených viac? No radosť tu podnikať! :)

My Slováci sa zvykneme podceňovať. Čo by iný národ svoje vlastné miliónkrát speňažil, my budeme frflať, že sa nedá. Zvykneme si hovoriť: „Také slovenské…“. Ale! Musíme vám za Levosphere niečo prezradiť. Prestáva nám na Slovensku stačiť priemer. 

Dostaneme sa k tomu. Skôr však, predstavím prieskum, ktorý sa na Slovensku realizuje už 14 rokov a volá sa Lifestyle, a teda prieskum životného štýlu Slovákov. Podľa odpovedí sme sa všetci poskladali do 6 skupín: srdeční, bezstarostní, nespútaní, dráči, rozvážni a prostí. Prieskum sa realizuje pravidelne a jeho posledná vlna, ktorá ma prekvapila, sa zbierala počas druhej vlny "Covidu“. Výskumníci z agentúry Kantar nám vysvetlili, že niektoré krajiny sledujú v rámci výsledkov ekonomiky nielen stav hrubého domáceho produktu, ale aj stav šťastia národa. Tzv. index spokojnosti sa sleduje aj v prieskume Lifestyle a u Slovákov z roka na rok významne rastie. A tak je tomu aj v roku 2020. Ba dokonca v tejto poslednej vlne sme výrazne v pociťovanej spokojnosti so životom vyššie ako Češi a na úrovni Nemcov. Paráda. Kto by to bol býval povedal?

 

Ilustračný obrázok

Index spokojnosti Slovákov so životom sa zvyšuje

Zdroj: Kantar

My začíname byť naozaj spokojní. K spokojnosti nám najviac pridáva náš spoločenský život a rodina. Opäť skvelá správa. Covid nám toho pokazil veľa, ale toto sme si nedali. :-) A tak nám výskumníci z Kantaru k aktuálnej dobe odkazujú: Žime a potom uvidíme.

A teraz späť k nášmu Levosphere odkazu, že nám na Slovensku už priemer nestačí. Začnem príbehom. Pred štyrmi rokmi sme sa rozhodli, že chceme pozitívne ovplyvniť slovenskú spoločnosť. Keďže sme marketingoví stratégovia, nedalo sa inak ako práve cez to, čo vieme a čomu rozumieme, teda cez marketing. Boli sme si isté, že aj pri slovenských lokálnych biznisoch sa to dá. Že sa dá pomáhať lokálnym značkám, lokálnym výrobám, výhradným distribútorom, zastúpeným agentúram, slovenským e-shopom, slovenským spoločnostiam, ktoré podnikajú v službách, startupom a ďalším. Začali sme postupne. Nastavovali sme si vlastnú metodológiu, ako vieme spoločnostiam a značkám pomôcť robiť ich marketing vedome, lepšie, kvalitnejšie a hlavne ZMYSLUPLNE. Veľa sme sa naučili a stále sa učíme. Veľa sme aj odovzdali a stále odovzdávame. Robili osvetu v tom, čo je zmysluplný, hodnotový marketing, alebo aj o tom, že marketing nie je len logo a pekné obrázky, či reklama v televízii. Všetky tie hodiny strávené s klientmi, či na nahrávaní podcastov o marketingu v praxi, priniesli svoje ovocie. Naša bublinka slovenských biznisov, ktorú máme radi a ktorá nám prináša veľkú marketingovú radosť, sa zväčšuje. A čo sa stane, keď praskne? Bude nám tu všetkým lepšie. :-)

Marketing nie je nutné zlo a žrút peňazí. Marketing vie skvalitniť životy nás všetkých, celú našu spoločnosť. Záleží len na tom, čo doň vložíme a s akým zámerom ho využívame. 

 

Rozdelenie Slovákov do 6 skupín

Ilustračný obrázok

Zdroj: Kantar

Ako v rozprávke, chýba mi v tomto blogu ešte jedna, tretia dobrá správa. Sledujeme a vnímame významnú pozitívnu zmenu v lokálnych biznisoch. Je to tak, že je nás veľa tých, ktorí vedia, že priemer nestačí. Že my všetci si ovplyvňujeme naše prostredie. Ostatne, je to cítiť na odozvách nie len našich klientov, ale aj pri rozhovoroch s ďalšími marketérmi, na prednáškach, workshopoch, ale aj v podcastoch. Alebo aj pri obyčajnej prechádzke po nadpriemerných uličkách stále väčšieho počtu hodnotových lokálnych značiek, e-shopov na .sk stránkach. Keďže tie vo fyzickom svete, aktuálne navštevovať nemôžeme tak, akoby sme si to želali. Nebojme sa teda pochváliť samých seba, ale aj pomáhať si a pýtať sa, ako na to. Je zjavné, že sme sa rozhodli pre úspech. Veľmi sa z tohoto posunu tešíme a sme odhodlané sa lokálnym biznisom ako stratégovia venovať aj ďalej. Držíme si navzájom palce. :-)

Začíname od seba a preto vás, ktorí máte záujem, pozývame na live verziu podcastu Levosphere - Marketing v praxi, kde vám odpovieme na vaše otázky o marketingu. Sledovať nás budete môcť v piatok na black friday 27.11.2020 od 10.00 - 11.00 na našom Facebooku alebo na našom Youtube kanále. Píšte nám otázky dopredu. Pod event na Facebooku Levosphere, alebo na naše ostatné sociálne siete, či priamo do mailu, ktorý nájdete na našej webstránke www.levosphere.sk. Tešíme sa na vás.

Anka & Naďa 

Fotka autora Naďa KaceraLinkedIn logo
Naďa Kacera
Senior strategist & founder