Publikované: 15. 9. 2020

A: „Potrebuješ stratégiu!“ B: „Hej? A ktorú?“

Stratégií je veľa, ale majú svoju postupnosť. Ako prvá by mala vzniknúť marketingová stratégia až následne komunikačná stratégia. Zistite, aký je medzi nimi rozdiel.

Ilustračný obrázok

Občas sa stretneme s tým, že aj samotní marketéri si pletú pojmy. Pod marketingovou stratégiou si neraz predstavujú digitálnu, komunikačnú, či stratégiu na sociálnych sieťach. Čo potom chudák klient? Ako sa v tom má vyznať? Neraz sa stane, že klient začína vizuálnou identitou, či tvorbou web stránky, ale nakoniec sa v tom stráca, čo vlastne chce, komu to chce povedať, ako a kde to chce povedať. Neprichádza takto len o čas a peniaze, ale niekedy aj o nervy. 

PREČO stratégia? 

Stratégia pochádza z Grécka a vyjadruje plán na dosiahnutie cieľov. A keďže zdroje sú vždy obmedzené, alebo limitované, prvé stratégie sa spájajú s tými vojenskými. Tie pomáhali podľa jej kvality taktiky vyhrať, alebo aj prehať vojny, napriek veľkosti armády. Odtiaľ sa tento pojem preniesol do ďalších smerov ako ekonómia, biológia... Okrem ľudí, aj zvieratá majú svoju stratégiu. Je to stratégia prežitia. A aj tu platí, že na veľkosti nezáleží. 

Ilustračný obrázok

Čo je marketingová stratégia?

Podľa definície vyzerá dosť zložité pojmu stratégia porozumieť :-) Pretože tvrdí, že: "Stratégia je teória alebo prax riadenia sa súperov pri vykonávaní istých operácií, činností." V samej jednoduchosti to však znamená, že každý súper, a teda konkurent si plánuje a riadi svoju činnosť tak, aby získal konkurenčnú výhodu oproti ostatným. Možno poznáte známy boj medzi Dávidom a Goliášom. O tom, čo má ich príbeh spoločné s marketingovou stratégiou, sa dočítate v našom článku na Ecommerce Bridge.

Každá firma by mala mať celofiremnú stratégiu, mala by poznať svoje poslanie - dôvod prečo ako firma/značka existuje (mimo generovania zisku) a kam kráča - čo je jej vízia. Je cestou, ktorú potrebuje spoločnosť prejsť, aby sa z dnešného stavu dostala ku svojej vízii.

Tvoria ju krátkodobé a dlhodobé ciele, aby dokázala prežiť aj novú konkurenciu, či pandémiu. Tieto ciele sú na to, aby sa plnili, pretože sú krokmi na dosiahnutie našej vízie! Stratégia zároveň ponúka nástroje, ako tieto ciele dosiahnuť.

 

Čo je obsahom marketingovej stratégie?

Hlavne definuje, čo je naša konkurenčná výhoda, ktorá nám pomôže naplniť obchodné ciele. Podľa nej spoznáme svoj trh (aj konkurenciu), svojich zákazníkov a vieme čím, za akú cenu, ako a kde ich ideme osloviť. Vďaka dobrej marketingovej stratégii vlastne vieme byť:

  • v správnom čase, 
  • na správnom mieste, 
  • v správnej cene, 
  • so správnym produktom alebo službou, 
  • pre správneho zákazníka. :-)

To je zároveň obsahom tzv. marketingové 4P - produkt, cena, miesto, komunikácia, ktoré sa z marketingovej teórie využíva v praxi práve v marketingovej stratégii.

Bez naplánovania týchto štyroch P, ktoré sú v konečnom dôsledku akoby jednou nádobou a sú úzko prepojené, vo vašom biznise, sa len ťažko budete vedome orientovať v situácii vašich aktuálnych, minulých, alebo želaných biznis výsledkov. Práve preto existencia marketingovej stratégie, vnáša uvedomenie a akési pravidlo o rozhodovaní a riadení pre každého manažéra, majiteľa biznisu. 

Ilustračný obrázok

 

Stratégia značky

Je súčasťou marketingovej stratégie, avšak často ju marketéri oddeľujú a zabúdajú, že pokiaľ celé 4P nie je správne nastavené a nehrá spolu, tak samotná stratégia značky nemusí firme priniesť želané výsledky. „Brand strategy“ by malo byť aj „Brain strategy“.  Stratégia značky hovorí o tom, kto je cieľová skupina, aký je príbeh značky a ako si značka má vybudovať vzťah so spotrebiteľom.  

Komunikačná stratégia

Vypracovať dobrú komunikačnú stratégiu je umenie, ale nie je to veda. Stratégia značky je spojená s komunikačnou stratégiou, ktorá hovorí o tom, ako budeme danú značku na trhu komunikovať. Čiže, čo bude náš komunikačný odkaz, akou kreatívnou myšlienkou/líniou ho dostaneme k nášmu zákazníkovi a kde toho zákazníka nájdeme, teda aký komunikačný mix zvolíme. Komunikačná stratégia by sa nemala robiť jednorázovo, na jednu kampaň. Je vhodné ju pripraviť na dlhšie obdobie, minimálne obdobie jedného roka a zahrnúť do nej všetky takzvané touchpointy (miesta dotyku cieľovej skupiny s komunikáciou/reklamou), kde sa so značkou má zákazník stretnúť. 

Ilustračný obrázok

Digitálna stratégia a stratégia sociálnych sietí

Digitálna stratégia definuje, ako budeme komunikovať v celom online prostredí. Od výberu komunikačných kanálov, určeniu cieľov, výberu formátov, až po to, koľko nás peňaženka, či mediálne rozpočty od šéfa pustia. Súčasťou digitálnej stratégie môže byť aj stratégia komunikácia na sociálnych sieťach, kde sa každá rozoberie zvlášť. 

Ilustračný obrázok

 

Trade marketingová stratégia

Po komunikačnej stratégii sa dá pripraviť okrem digitálnej stratégii aj trade marketingová stratégia, ktorá popisuje ako budeme komunikovať v odbytových kanáloch. Cieľom je preniesť komunikovaný odkaz do fyzickej komunikácie v mieste predaja, tak aby zákazníka oslovoval efektívnym spôsobom. Jedna komunikačná stratégia, tak môže mať niekoľko rôznych adaptácii a prevedení.

Ilustračný obrázok

 

Kde začať? 

Postupnosť krokov má zmysel takmer vo všetkom, aj v marketingu. I keď to môžeme spochybniť pri skladaní nábytku z Ikea. Ale, ak  niekto urobí A a potom C, napriek tomu, že nemá definované B, tak mu to asi s najväčšou pravdepodobnosťou nebude ideálne fungovať.

Základom je obchodno - marketingová stratégia a stratégia značky.  Následne, ak by sa preskočila komunikačná a šlo sa rovno na digitálnu, prípadne na stratégiu sociálnych sietí, dá sa to podľa našich skúseností zvládnuť a priniesť výsledky. Ale skôr či neskôr sa k základom budete musieť vrátiť ako pri tej komode zo Švédska. 

Ilustračný obrázok

Najčastejšie chyby podnikateľov, s ktorými sa stretávame:

  • Firma pripravuje digitálnu stratégiu a nemá definovanú marketingovú stratégiu. Digitálna stratégia však vychádza z marketingovej. Keď nemáme definovanú konkurenčnú výhodu, 4P a ciele, ktoré potrebujeme splniť, nastavenie digitálnej stratégie bude od začiatku intuitívne, nevieme totiž čo je jej cieľom. Je to predaj? Je to budovanie povedomia o značke? A strácame sa zároveň v samotnom obsahu komunikácie. Je to portfólio, alebo príbeh značky?
  • Firma nemá definované ciele. Bez cieľov sa nedá žiadna zo stratégií správne nastaviť a vyhodnotiť. Akúkoľvek stratégiu si budete pripravovať, tak kľúčové je mať cieľ! Kam sa s chcem dostať a čo potrebujem splniť. Bezcieľne sa môžete pokojne túlať mestom, alebo životom. ☺
  • Často sa zamieňa stratégia značky s komunikačnou stratégiou. Stretávame sa s tým, že stratégia značky je častokrát podceňovaná vo svojej komplexite. Niektorí pod budovaním značky skĺzavajú len do navrhnutia hodnôt, možno ešte poslania a vízie, a potom hneď navrhnú kreatívnu myšlienku/líniu ako odkomunikovať odkaz. To nie je stratégia značky, to je komunikačná stratégia. 

Na trhu “marketingu” sa toho deje veľa, dajte nám vedieť, s čím ste sa stretli vy, alebo v čom nemáte jasno. Pripravíme ďalšie blogy, alebo rovno nájdeme odpovede na vaše otázky. :)

Zároveň ak by ste potrebovali pomôcť s nastavením Biznis Marketingovej Stratégie™, sme tu pre vás.

Anka a Naďa

Fotka autora Naďa KaceraLinkedIn logo
Naďa Kacera
Senior strategist & founder