Publikované: 30. 9. 2020

Ako vytvoriť názov značky v 5 krokoch?

Celý proces vytvárania názvu spoločnosti sme spísali do 5 prehľadných krokov. Zistite, ako vytvoriť názov značky.

Ilustračný obrázok

Nájsť vhodné meno pre svoju značku? To je hračka! Alebo ani nie? S menom pre potomka to býva jednoduchšie, i keď nie každý rodič to zvládol na jednotku. Nájsť vhodný názov pre spoločnosť je naozaj náročné, pretože jednoducho povedané - názov o vás buď povie všetko, alebo doňho budete musieť aktívne vložiť všetko, čo má stelesňovať. 

NÁZOV MUSÍ BYŤ JEDNOZNAČNÝ

Vytvoriť značku, ktorá bude rezonovať medzi ľuďmi, je asi snom každého, kto buduje značku – a skvelé meno môže pri tom zohrávať dôležitú úlohu. Pri výbere názvu musíte byť struční a jednoznační, pretože do jedného až troch slov vložíte všetko, čo si majú ľudia pod značkou predstavovať. Názov značky však nenahrádza kvalitu produktu, či služby, ale môže im pomôcť vyniknúť. 

VLOŽTE DO NÁZVU HODNOTU SPOLOČNOSTI A MÁTE VYHRANÉ

Názov však bude bezvýznamný, ak ho nenaplníte asociáciami, ktoré chcete u ľudí vyvolať. Najideálnejšie je, keď názov vytvárate ešte pred založením a budovaním značky a až potom mu dodáte pozitívny význam. Pretože hneď ako bude tento názov napísaný na billboarde, obale produktu, alebo na akomkoľvek inom mieste, si ľudia budú každú jednu asociáciu spájať presne s týmto názvom. A verte tomu, že celá povesť značky sa bude niesť v jeho názve, ktorú len tak jednoducho nepremenujete. 

Váš názov môže zvýšiť vaše šance na získanie nových zákazníkov tým, že ľuďom ukáže základné hodnoty, za ktorými stojí vaša značka. Názov značky by sa ale nemal týkať iba vášho produktu, či služby, ale mal by niesť so sebou hlbšie kontextové asociácie, ktoré zachytávajú hlavnú povahu vášho podnikania.

 

5 KROKOV AKO VYTVORIŤ NÁZOV FIRMY 

Celý proces vytvárania názvu spoločnosti sme spísali do 5 prehľadných krokov.

1.    KTO JE VAŠA ZNAČKA?

Na samotnom začiatku si musíte určiť jasný cieľ vašej značky, ktorý chcete dosiahnuť pomocou mena a identity, ktorú pre značku vytvárate. Je dôležité určiť víziu, poslanie aj hodnoty spoločnosti. V skratke - definujte si, o čom bude vaša značka, aj to, kto bude vaša cieľová skupina. Pomôcť vám môže aj definovanie DNA značky, alebo archetyp značky. Je dobré, ak sa tieto charakteristiky odrazia v názve značky. V tomto kroku je nevyhnnutné vedieť čo je to značka a branding, aby ste boli schopní správne vybudovať značku firmy.

Odporúčame tiež prečítať článok Značka a „značkovanie“ nie je to isté.

2.    VYCHRĽTE 10-KY NÁPADOV

Keď už viete, kto je to vaša značka a aké hodnoty zastáva, môžete začať s brainstormingom. Vypíšte si mená, ktoré popisujú vaše produkty, služby alebo aj značku. Porozmýšľajte nad tým, čo chcete, aby ľudia cítili, keď premýšľajú o vašej spoločnosti. Generovanie rôznych názvov môže byť trochu chaotickým procesom, existujú však koncepty, podľa ktorých sa tvoria názvy. Tie vám pomôžu sa z tohto chaosu vymotať.

O spomínaných konceptoch už hovoríme v blogu Naming – dajte svojej značke nezabudnuteľné meno. Pomôže vám uľahčiť proces tvorby názvu firmy. 

Neočakávajte však, že bude dostačujúce napísať si 10 rôznych mien, z ktorých si vyberiete ten správny názov. Naopak, bude potrebné si naozaj potrápiť hlavu a vymyslieť aspoň 10-ky názvov, ktoré vás už dovedú k tomu, čo vám vytvorí tú povestnú iskru v očiach. Ibaže by ste mali naozaj šťastie a osvietilo by vás pri už hneď prvom nápade.

Ilustračný obrázok

 

3.    DODAJTE NÁZVU TEN SPRÁVNY ŠMRNC

V treťom kroku sa pozrite na názvy konkurenčných spoločností. Skúste z nich vycítiť, aké hodnoty zastávajú, aká je ich osobnosť a na aké publikum cielia. Tieto mená však nekopírujte, naopak príďte s niečím novým, vďaka čomu vyniknete z davu. Potom sa vráťte k vašim menám a vyškrtnite tie názvy, ktoré sa spájajú s konkurenčnými názvami, alebo ktoré nehovoria s vašim cieľovým publikom. Tento krok môžete vykonať aj pred druhým krokom, aby ste získali prehľad o tom, aké názvy sa nachádzajú v segmente, v ktorom pôsobí firma, pre ktorú vymýšľate názov.

4.    SKONTROLUJTE, ČI SI MÔŽETE NÁZOV PRIVLASTNIŤ

Nie je nič horšie, ako keď sa zamilujete do mena, ktoré ste vymysleli, no napokon zistíte, že doména nie je voľná. Áno, okrem tých príjemných momentov, keď zo seba chrlíte nápady je tu aj menej príjemná časť. Musíte overiť, či názov, ktorý ste vymysleli, môže byť váš. Zistite, či je voľná doména a či môžete vlastniť ochrannú známku. Zamyslite sa nad tým, do akých krajín chcete expandovať a zistite, či by ste tento daný názov mohli využívať aj v týchto krajinách. 

Ilustračný obrázok

5.    JE MENO ZNAČKY NEZABUDNUTEĽNÉ?

Správny názov musí byť zapamätateľný. Nie je jednoduché určiť, čo je zapamätateľné meno, no môžete si položiť zopár otázok, ktoré vám na to odpovedia. Napríklad sa opýtajte sami seba, či je vaše meno jednoduché, krátke a či sa ľahko píše. Dokáže vaše publikum ľahko vysloviť vaše meno? Zamyslite sa aj nad tým, či názov zachytáva ideu spoločnosti a či má emocionálnu rezonanciu, ktorú vyvoláva v cieľovom publiku. 

Levosphere

AKO PRIŠIEL GOOGLE K SVOJMU NÁZVU?

Vedeli ste, že Google sa pôvodne menoval BackRub? Na konci 90. rokov boli Larry Page a Sergey Brin dvaja postgraduálni študenti v Stanforde, ktorí vytvorili vyhľadávací nástroj, ktorému dali presne tento názov. Toto pomenovanie dostal predovšetkým kvôli tomu, že ich vyhľadávací modul prehľadával spätné odkazy. Neskôr si však uvedomili, že tento názov nie je vhodný a potrebujú nájsť lepší názov. Počas brainstormingu im napadlo slovo googolplex. 

Slovo googolplex sa používa v matematike na označenie naozaj veľkého čísla, a to konkrétne 10x10x100.  Pre tých, ktorí nerozumejú mocninám, by ste to mohli napísať ako jednotku a za ňou 100 núl. Rozhodli sa teda pre názov googol, ktorý odrážal neobmedzenú povahu ich značky. 

Vtipné na tom je to, že názov google vznikol preklepom slova googol. Počas toho, ako chceli zistiť, či je doména voľna, urobili v slove googol preklep a napísali namiesto toho slovo google. Keďže sa im nový názov zapáčil, a dokonca doména bola voľná, nechali si ho. Podarilo sa im teda nájsť názov, ktorý skutočne predstavoval neobmedzenú povahu ich značky a dokázali naučiť ľudí si spájať s týmto názvom tie správne asociácie. 

Ilustračný obrázok

VÁŠ NÁZOR JE NAJDÔLEŽITEJŠÍ

Už viete ako na tvorbu skvelého názvu spoločnostií. Nezabúdajte však, že 100 ľudí sa rovná 100 chutí. Nepýtajte sa každého na názor, ako sa im páči, nerobte chodbový prieskum. Najpodstatnejšie je, aby sa páčil vám. Potom sa bude páčiť aj ostatným.

Ak však váhate, či zvládnete tvorbu názvu pre vašu firmu sami, ozvite sa nám a my vám s tým rady pomôžeme. ;) 

O ceste k funkčnému a zapamätateľnému názvu sme sa rozprávali aj v Levosphere® podcaste - Marketing v praxi. Odkaz na epizódu nájdete nižšie.

Ilustračný obrázok

Chcete funkčný a zapamätateľný názov značky?

PODCAST

Fotka autora Anna SabolováLinkedIn logo
Anna Sabolová
Senior strategist & founder