Publikované: 4. 4. 2024

Naming - Ako vytvoriť skvelý názov značky?

Výber vhodného, originálneho a zapamätateľného názvu pre značku predstavuje zložitú úlohu. Naming nie je len o kreativite, ale predovšetkým o strategickom rozhodovaní.

Ilustračný obrázok

Amazon, Apple, Ikea, Adidas, Google, Pepsi a Sony sú príklady zvučných názvov značiek, ktoré sú rozpoznateľné zákazníkmi po celom svete.

Výber vhodného, originálneho a zapamätateľného názvu pre značku predstavuje zložitú úlohu. Naming nie je len o kreativite, ale predovšetkým o strategickom rozhodovaní. Existujú určité princípy namingu, ktorých by ste sa mali držať. Nakoniec, v názve vašej značky sa odráža jej reputácia, ktorú nie je možné len tak zmeniť.

V minulosti boli známe značky často pomenované po ich zakladateľoch.

Toto je prípad aj značky Bacardi, ktorá získala svoje meno v procese namingu od španielskeho zakladateľa a podnikateľa Facunda Bacardiho. V období krízy začal Bacardi experimentovať s procesom destilácie rumu, nápoja, ktorý v tom čase patril medzi produkty nižšej kvality. Jeho inovácie pomohli bielomu rumu získat popularitu a rozšírili ho po celom svete.

Názov športovej značky Adidas má svoje korene v procese namingu, kde bola značka pomenovaná podľa jej zakladateľa Adolfa Dasslera. Po návrate z prvej svetovej vojny, tento syn obuvníka v období krízy založil malú továreň na výrobu atletické obuvi a vojenských tašiek. Názov Adidas vznikol spojením Dasslerovej prezývky Adi a prvých troch písmen jeho priezviska Das. História značiek je plná takýchto príbehov, avšak súčasnosť posunula proces namingu značiek o niečo ďalej.

Ilustračný obrázok

Keď v názve víťazí originalita a jednoduchosť

Možno si myslíte, že vzhľadom na obrovské množstvo značiek na trhu nie je naming tak dôležitý, prečo by ste teda mali venovať toľko času výberu názvu?

No práve originálny názov vám môže otvoriť dvere na trh. Meno vašej spoločnosti je totižto to prvé, s čím sa vaši potenciálni zákazníci stretávajú. Keď sa vaše meno objaví na obaloch produktov alebo kdekoľvek inde, ľudia začnú automaticky vytvárať asociácie so vašou značkou. Ako je na tom naming vašej značky? Odražá podstatu a hodnoty vášho podnikania? Alebo možno esenciu toho, čo vaša spoločnosť predstavuje? Domnievate sa, že má dostatočný emocionálny dosah na vašu cieľovú skupinu?

Naming je proces, v ktorom by ste mali zohľadniť dôležité aspekty. Dobrý názov by mal byť predovšetkým krátky, stručný a jednoznačný, aby si ho ľudia ľahko zapamätali.

Značku Amazon netreba zvlášť predstavovať. Jeff Bezos, CEO spoločnosti, jej chcel dať meno začínajúce sa na písmeno „A“ s požiadavkou, aby evokovalo niečo veľké. Názov najväčšej rieky sveta dokonale zapadol do konceptu, keďže Amazon upozorňuje aj na nekonečnú veľkosť a rozmanitosť internetového obchodu.

Slowlandia ako imaginárna krajina

Známa slovenská značka Slowlandia, špecializujúca sa na výrobu prémiových orieškových krémov a výnimočných produktov z čokolády a kakaa, si svoj názov nevybrala ľahko, vzhľadom na svoje vysoké nároky od samého začiatku. Proces namingu pre Slowlandiu, ktorá reprezentuje rodinný podnik, odzrkadľuje témy slowfoodu a slowbiznisu.

Ilustračný obrázok

Názov značky vznikol počas cesty majiteľa Michala Repíka do Talianska na kurz o spracovaní orechov. Michal si počas prestávok na odpočívadlách zapisoval rôzne nápady na názvy, ktoré mu napadali cestou. Nakoniec, Slowlandia - imaginárna krajina v srdci Európy, kde sa veci robia poctivo, pomaly, s dôrazom na kvalitu, udržateľnosť, tradíciu a zdravie, zvíťazila. Jej podobu dokonca nájdete aj na obaloch produktov. 

A o tom to je!

Pri výbere vhodného názvu vždy myslite na to, čo by mali ľudia cítiť, ak budú premýšľať alebo hovoriť o vašej značke. Možno budete musieť vymyslieť aj desiatky rôznych názvov, ale tie vás dovedú k najlepším nápadom.

Chcete vytvoriť dobrý názov značky? Poďme na to!

Názov značky nezaručuje kvalitu produktu a služby, ale pomáha im vyniknúť na trhu. Aj preto na mene záleží. Prejdite si procesom namingu v týchto troch krokoch. Ideálne, ak neobídete ani jeden z nich, pretože skôr či neskôr sa vám to vypomstí.

1. Aký je cieľ vašej značky?

Aká je identita vašej značky a aké má byť jej DNA? O čom má byť vaša značka a aká je vaša cieľová skupina? Keby bola osobnosťou, aká by archetypálne bola – vtipná, vodca, hrdina? Pretavte tieto charakteristiky aj do názvu vašej značky. A čo vízia, poslanie a hodnoty vašej spoločnosti? 

2. Vydolujte zo seba všetky nápady

Ak ste si už ujasnili, čo vaša značka predstavuje a aké hodnoty nesie, zapojte do procesu namingu svoj tím a venujte sa brainstormingu. Existuje mnoho prístupov k tvorbe názvu, či už sa rozhodnete pre generický, opisný alebo originálny koncept, rozhodnutie je na vás. O chvíľu sa pozrieme na niektoré inšpiratívne príklady, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť, o čom hovoríme.

Dôležité je, aby ste všetky nápady dôkladne zaznamenávali. Tento proces môže trvať týždne, ale je dôležité nevzdávať sa. Nakoniec z nich vyberiete tie najlepšie názvy.

3. Porovnajte vaše názvy s konkurenciou

Vybrali ste kľúčové názvy? Porovnajte ich s názvami konkurenčných značiek. Čím sú zaujímavé, čo z nich cítiť? Zastávajú nejaké hodnoty spoločnosti, na aké publikum cielia? Názvy konkurencie nikdy nekopírujte. Vráťte sa k vášmu zoznamu a škrtajte tie, ktoré sú im podobné alebo nesúladia s vaším publikom. Pri namingu sa snažte odlíšiť.

Experimentujte s rôznymi konceptmi

Existuje množstvo metód, ako dosiahnuť ideálny názov značky, a k tým tradičným sa nedávno pridala možnosť využiť umelú inteligenciu (AI) v procese namingu. Stačí zadať do generátora názvov kľúčové slová súvisiace s vaším podnikaním a vaše preferencie, a nástroj vám ponúkne návrhy na meno a možno aj na logo.

Avšak treba mať na pamäti, že takéto generátory majú svoje limity a môžu slúžiť skôr ako zdroj inšpirácie. Je kľúčové, aby výsledný názov nebol príliš banálny a aby reflektoval stratégiu vašej značky. Pozrime sa na to, ako si môžete názov vytvoriť sami. 

Generický koncept

Je obľúbený pri tvorbe názvov eshopov. Ak hľadáte ubytovanie, hračky pre tvorivé deti alebo krmivo pre psov, ich názvy vám vybehnú organicky.

Tento koncept veľmi neodporúčame, keďže tu nemožno hovoriť o unikátnosti.

Budujú skôr kategóriu a názvy značiek znejú často podobne. Je zjavné, že portály ako Superubytovanie a Megaubytko ponúkajú ubytovacie služby, no zákazník ich len ťažko rozlíši. 

Opisný koncept 

Ukrýva v sebe hlbšiu myšlienku alebo príbeh a tak trochu vsádza na hru so slovami. V zásade stále opisuje spoločnosť alebo značku veľmi jednoznačne. Podobne vznikol aj nemecký názov automobilov Volkswagen, pričom znamená auto ľudu.

Iracionálny koncept 

Odhaľuje, že niektoré názvy značiek nemajú racionálny dôvod. Napríklad, čo majú spoločné jablko a telefón?

Steve Jobs, spoluzakladateľ spoločnosti Apple, z nich urobil unikátne spojenie. Nakusnuté jablko ako symbol Adamovho rajského pokušenia v biblickom Novom zákone začalo rokmi symbolizovať značku pre náročných, odvážnych a vyberavých. Jej názov vznikol náhodne. Jobs údajne držal diétu a práve išiel z jablkového sadu. Hoci so spoluzakladateľom Wozniakom uvažovali aj nad názvami ako Matrix Electronics alebo Executec, napokon vyhral Apple Computer. Názov Apple znel zábavne, temperamentne a nebol zastrašujúci. Aj keď vám niekedy názov nedáva až taký zmysel, zákazníkom môže rezonovať cez atribúty zábavnosti, jednoduchosti a priateľskosti.

Asociatívny koncept 

Spolieha na názvy značiek, ktoré vyvolávajú charakteristickú alebo základnú kvalitu v metaforickom, no nie doslovnom zmysle. Názvy Netflix a Durex vznikli spojením slov.

Netflix - „Net“ je skrátený pojem od slova internet a „flix“ je skrátenou verziou slova „flicks“, čo je synonymom pre film. Asociácie môžu byť aj iného charakteru.

Názov značky Durex vyvoláva charakteristickú kvalitu produktu a vznikol spojením anglických slov „durability“ (odolnosť), „reliability“ (spoľahlivosť) a „excellence (excelentnosť).

Vymyslený koncept 

Názvu značky sa nezakladá na význame slova. Často pri ňom vzniká nové slovo, ktoré neprijímajú spočiatku ani jazykovedci.

Za názov značky Google môže obyčajný preklep. Keď tvorcovia zisťovali, či je voľná doména, omylom zamenili slovo „googol“ za „google“. A keďže sa im nový názov zapáčil a doména bola voľná, ponechali si ho.

„Poďme si hodiť mincou,“ povedali si jedného dňa William Hewlett a David Packard, keď rozhodovali o názve svojej značky. Cieľom ich hry bolo rozhodnúť, koho začiatočné písmeno priezviska bude v názve uvedené ako prvé. Viete, kto vyhral, však? 

Fotka autora Anna SabolováLinkedIn logo
Anna Sabolová
Senior strategist & founder