(Nie) je B2C a B2B marketing to isté?

Traduje sa, že aj ľudia stojaci za B2B klientami sú tiež ľudia z mäsa a kostí a nie virtuálne entity. Je teda nejaký rozdiel medzi B2B a B2C marketingom? Zistíte to v našom blogu.

Ilustračný obrázok

Ruku na srdce, kto z vás si túto otázku ešte nepoložil? A kto z vás si na ňu už aj zodpovedne odpovedal? Traduje sa, že aj ľudia stojaci za B2B klientami sú tiež ľudia z mäsa a kostí a nie virtuálne entity. Takže aký je rozdiel v B2B a B2C marketingu? Na druhú stranu, prečo by sa o tom viedli polemiky, ak by to bolo jasné ako facka? Navrhujem, poďme hlasovať!

B2B NIE JE ROVNAKÝ AKO B2C MARKETING

B2B prostredie zamerané na firmy je odlišné ako to spotrebiteľské B2C. Najdôležitejším rozdielom je, že nejde o spontánne nákupy, ale o premyslené, dlhšie trvajúce a snáď aj rozvážne rozhodnutia. Často aj s dlhodobými zmluvnými záväzkami. Čo z toho vyplýva? Že biznis je vážna vec. Klient venuje prieskumu ponúk, zbieraniu informácii a vyhľadávaniu dodávateľov oveľa viac času. Navyše vyhľadáva informácie v segmente, ktorý je špecifický svojim žargónom, odbornosťou a preto očakáva, že na druhej strane s ním bude komunikovať expert na dané služby, alebo tovary. Možno dokonca dúfa, že sa popri tom, čo-to ešte aj priučí. To znamená, že odkaz vysielaný cez vašu marketingovú komunikáciu má odzrkadľovať vaše know-how a hĺbku expertízy a zjednodušovanie vecí a obracanie informácii napr. na komickosť, nie je úplne na mieste. Alebo?

B2B JE ROVNAKÝ AKO B2C MARKETING

Prijímateľ vášho marketingového posolstva je cieľová osoba, ktorej špecifickú potrebu by ste mali riešiť. Marketéri túto potrebu nazývajú „insight“, od ktorého sa rozpletá celý príbeh tvorenia značky, až po výsledný komunikačný headline. Aj pre B2B ide o odpovedanie na špecifické potreby tej ktorej spoločnosti, ktorú v komunikácii a teda aj uzatváraní dohôd, zastupuje poverená osoba. Teda niekto, kto je vaša cieľová persóna. Aj táto cieľová osoba, má svoje špecifické, ľudské potreby, odzrkadľujúce sa v tých profesijných. Nájdenie a definovanie insightu je jeden z kľúčových bodov dobrej marketingovej stratégie a následného budovania značky šitej na mieru konkrétnemu tovaru, či službe. A to platí pre B2B ako aj pre B2C segmenty.

Spoločnosť McKinsey skúmala koreláciu sily značky a finančnej výkonnosti – a zistili sme, že je štatisticky významná. B2B spoločnosti so značkami, ktoré sú vnímané ako silné, vytvárajú vyššiu maržu EBIT maržu ako iné. V roku 2012 silné značky prekonali slabé značky o 20 percent, čo je nárast oproti 13 percentám v roku 2011. To znamená, že obchodná značka môže byť užitočnou investíciou pre tých, ktorí to robia správne (zdroj: McKinsey).

Ilustračný obrázok

TAK AKO TEDA?

Rozhodli ste sa? Ktorým argumentom ste odovzdali svoj hlas? Myslím, že odpoveď je v prístupe zohľadňujúcom špecifikum segmentu, potreby cieľovej skupiny, ako aj konzistentná a zmysluplná komunikácia cez vhodne zvolené komunikačné kanály. Tiež to, či hovoríte jazykom svojho spotrebiteľa alebo klienta a dávate mu pridanú hodnotu, riešite jeho reálne problémy a dokážete tomu prispôsobiť svoj marketingový mix 4P v podobe dobre vypracovanej stratégie. Aj tá je odpoveďou na to, či je, alebo nie je B2B alebo B2C marketing to isté.

Máte z toho vrásku na čele? Netreba, stratégia udrží všetky vaše rozhodnutia konzistentné a tak sa nemusíte báť, že stratíte zameranie zo svojho cieľa. Či už cielite na podniky, alebo na koncových užívateľov.

Levosphere pomáha budovať značky nielen pre B2C - business to consumer, ale aj B2B - business to business. Ai crowd - spoločnosť zaoberajúca sa automatizáciou a robotikou pre výrobné závody o našej spolupráci povedala: 

To aké dôležité je budovanie značky sme pochopili vďaka Levosphere, je to presne to, čo naša spoločnosť potrebuje aby sa stala viditeľnou, inou a rozlíšiteľnou. Okrem marketingovej stratégie šitej na mieru pociťujeme vo vnútri spoločnosti aj nový vietor, nový pohľad, nový smer cesty. Levosphere sa poradilo vydolovať z nás to najlepšie a zhmotniť to do našej novej identity. Ľahkosť v komunikácií, počúvanie skutočných potrieb klienta, vypracovanie skutočne hĺbkovej stratégie prináša obrovskú pridanú hodnotu. Veľmi oceňujeme profesionalitu, hĺbku riešení a zákaznícky prístup. 

Odhaľte viac v recenziách našich klientov:

  • Ai crowd - zameranie automatizáciu a robotiku
  • Kantar - prieskumná agentúra
  • Scrumdesk - Scrum Project Management Tool
  • Kávoholik - pražiareň kávy so záberom aj na B2B ponuky
  • Rozhýb biznis - mentoring zameraný na biznis procesy
Fotka autora Mirka LetkováLinkedIn logo
Mirka Letková
Senior strategist