Publikované: 6. 10. 2024
Mnoho podnikateľov so zaujímavými a perspektívnymi projektmi potrebuje vypracovať podnikateľský plán. Dôvody sú rôzne, ako napríklad snaha získať investora, financie od banky, podporu z fondov alebo nadviazať spoluprácu so strategickým partnerom.
Vytvoriť podnikateľský plán nie je jednoduché, najmä ak to robíte po prvýkrát. Často sa stáva, že sa opomenie dôležitá časť plánu, čo môže pred investorom alebo partnerom pôsobiť nepripravenosťou alebo zmätkom, a tým vyvolať zbytočné pochybnosti.
Podnikateľský plán je kľúčovým dokumentom pre každý biznis, najmä keď sa chystáme požiadať o pôžičku, investíciu, finančný príspevok alebo nadviazať partnerstvo. Dá sa považovať za strategický dokument, ktorý sumarizuje hlavné prvky firemnej stratégie.
Jednoducho povedané, ide o súhrn informácií o firme, jej produktoch alebo službách, výrobných procesoch, trhu, zákazníkoch, marketingovej stratégii, ľudských zdrojoch a finančných potrebách. Prostredníctvom podnikateľského plánu podnikateľ prezentuje svoje zámery a predovšetkým ciele.
„Podnikateľský plán je ucelený dokument, ktorý zhromažďuje všetky dôležité informácie o podnikaní na jednom mieste.“
Vypracovanie podnikateľského plánu závisí od konkrétnej situácie podnikateľa. Zvyčajne sa tvorí pred začiatkom podnikania alebo počas jeho prevádzky.
Situácie, kedy je potrebné vypracovať podnikateľský plán:
Aké časti by mal obsahovať:
1. Tvorba podnikateľského plánu:
1.1 Úvod do podnikateľského zámeru
1.2 Manažérske zhrnutie
2. Spracovanie podnikateľského plánu
2.1 Popis produktu alebo služby
2.2 Kroky po dokončení projektu
3. Trhové príležitosti
3.1 Cieľový trh – (veľkosť, rast)
3.2 Cieľová skupina
3.3 Analýza konkurencie a konkurenčné ponuky
3.4 Škálovateľnosť projektu
4. Realizácia podnikateľského zámeru
4.1 Stratégia vstupu na trh a jej podrobný popis
4.2 Marketingová stratégia
4.3 Ochrana duševného vlastníctva (IPR)
5. Personálne obsadenie firmy
5.1 Prehľad tímu
6. Finančný a projektový plán
6.1 Popis biznis modelu
6.2 Finančné výkazy
6.3 Prognóza tržieb, nákladov a bod zvratu (break-even point)
6.4 Časový harmonogram, míľniky a pracovné balíčky
6.5 Riziká a príležitosti
7. Prílohy
Každý podnikateľský plán si môžeme zostaviť aj podľa vlastnej preferovanej štruktúry. Ako východiskový bod môže slúžiť aj nasledujúce rozdelenie:
1. Informácie o firme a personálne údaje
2. Opis podnikateľského zámeru
3. Marketingová a predajná stratégia
4. Finančný plán a cenová stratégia
Podnikateľský plán obsahuje niekoľko dôležitých častí, ktoré patria do oblasti marketingu, ako napríklad marketingová stratégia, cieľová skupina, alebo analýza konkurencie. Tieto časti sú výlučnou doménou marketingového experta, ktorý by mal byť ich autorom.
Biznis marketingová stratégia™ má okrem pokrytia týchto častí výrazný presah do „biznisovej“ stránky podnikateľského plánu. Analytické časti Biznis marketingovej stratégie formujú časti potenciálu biznisu, faktorov makroprostredia, či trhových príležitostí.
Samotná hlavná časť definovania stratégie zahŕňa odpovede na otázky vízie firmy, účelu podnikania, tzv. purpose, definuje a popisuje konkurenčnú výhodu, unikátnosť produktu, služby alebo procesu, a ďalšie. Táto časť, ktorú zjednodušene voláme „Stratégia“, je kompasom pre majiteľa firmy, ktorý pripravuje podnikateľský plán. Pracovať s ňou by však mala každá osoba zapojená do jeho tvorby.
Odpovede na tieto základné otázky sú nástrojom, ktorý uľahčuje rozhodnutia potrebné pri definícii takmer každej časti podnikateľského plánu. Ich existencia je zároveň garanciou konzistentnosti v prístupe k biznisu. Táto jednotnosť je v praxi zdrojom dôvery v to, že firma vie, čo robí, jej tím je „na tej istej lodi“. Tento fakt je zásadným benefitom, ktorý ocenia skúsení potenciálni investori, ale aj bankári, či ďalší externí experti.
Biznis marketingová stratégia™ od Levosphere navyše zahŕňa komplexnú stratégiu v rámci manažmentu portfólia, cenotvorby, distribúcie, komunikácie a ľudských zdrojov. Tieto časti majú presah naprieč podnikateľským plánom, ich detaily doslova adresujú konkrétne kapitoly kvalitného biznis plánu.
Pri príprave biznis plánu, ako aj pri podnikaní, odpoveď znie „áno, absolútne“. Výnimkou je snáď len situácia, kedy je kompetentným marketérom samotný majiteľ firmy.
Ak by sme chceli použiť paralelu zo zdravotníckeho odvetvia, alternatívou tejto otázky by bolo: Potrebujem skúseného anesteziológia pri radikálnom operačnom zákroku?
Náročná operácia, ako aj príprava podnikateľského plánu, si vyžaduje spoluprácu niekoľkých špecialistov. V prípade biznis plánu by mala byť výsledkom spolupráce vedenia firmy a odborníkov v oblasti obchodu, financií a marketingu. Pri väčších firmách je samozrejme tento zoznam obohatený o ďalšie oblasti ako HR, procesy a podobne.
Na túto otázku neexistuje jednoznačná, ani správna odpoveď. Primárne to závisí od účelu prípravy vášho podnikateľského plánu. Pokiaľ je dôvodom interná motivácia zlepšovať podnikanie, rozvíjať firmu na stabilných základoch, dlhodobo budovať jej značku apod., Biznis marketingovú stratégiu™ odporúčame vypracovať ako prvú. Jej príprava totiž položí základy pre kvalitný a konzistentný podnikateľský plán. Tento komplexný dokument je navyše vypracovaný externými odborníkmi, a teda nevyžaduje výraznú časovú investíciu vyťažených manažérskych funkcií firmy. Naopak, vďaka nemu dokážu vypracovať nadväzujúce časti podnikateľského plánu omnoho efektívnejšie.