Ako pristupovať k marketingu počas krízy? Ukážeme si, ako by mohlo vyzerať vaše "krízové" 4P.
Ako sa máme zachovať? Čo robiť? Tento týždeň sme nahrávali podcast s názvom Korona - skúška charakteru v marketingu a keďže niektorí radšej čítajú ako počúvaju, pripravili sme výber z rozhovoru, ktorý nahrala Naďa Kacera a Anka Sabolová.
Úvodom vás chceme trošku vytrhnúť z nepríjemných pocitov a naladiť na pozitívne prijímanie riešení a na víziu. Využijeme na to storytelling, príbeh, ktorý vám veľa zodpovie.
V roku 1665, keď mal Newton 23 rokov, musel kvôli prepuknutiu moru nútene prerušiť štúdium na Cambridge. Pre väčšinu študentov to vtedy znamenalo fatálne prerušenie ich štúdií, alebo rovno ukončenie ich sľubnej kariéry. Newtonovi sa stal presný opak. Vrátil sa do rodného mestečka a využil dva roky nútenej voľnosti na to, aby rozmýšlal a dal svojim myšlienkám o vesmíre formu. Toto boli podľa jeho vlastných slov, “najdôležitejšie - hlavné roky” jeho života. Priniesli mu do života najviac “ovocia” a samozrejme nám navždy zmenili vedu.
Máme za sebou piatok 13.3.2020, kedy sme sa všetci ocitli v situácii, ktorá nás donútila zastaviť sa a začať rozmýšlať, čo a ako to bude ďalej. Je to situácia, ktorá nikdy v novodobej histórii u nás nenastala a síce máme skúsenosť z krízy 2008 -2012, táto je iná. Nie je finančná, ale ide v prvom rade o ľudské zdravie a život. Následne je to dopad na biznis, ktorý sa snažíme podchytiť a zachrániť.
Ako prvé je potrebné si uvedomiť to, že potrebné je sa sústrediť na zajtrajší deň, prípadne tento týždeň. Vedome na chvíľu odložme dlhodobé plány a premýšľanie. Podobné radia odborníci v kritickej situácii a panike. Sústreďte sa na krátky časový úsek - BEH NA KRÁTKE TRATE, najbližšie hodiny, maximálne deň.
Teraz myslieť na to, čo všetko nastane o mesiac, dva, prináša len znásobenie paniky a neschopnosť pružne a racionálne reagovať. Myslite na dnešok, na krátke kroky vpred. Tešte sa z každého malého posunu. Doprajte hlave si oddychu, cielene vypnite, aby ste aspoň na chvíľu nemysleli na to, čo sa deje a dali hlave šancu mať viac síl na sústredenie sa.
Poďme sa pozrieť spolu na zopár odporúčaní, ktoré vás možno nasmerujú. Pomôžeme si marketingovým 5P, ktorými vás chceme inšpirovať robiť veci inak, aby ste si pomohli. Také marketingové “korona” 5P.
Buďte flexibilní a kreatívni s skúste vymyslieť zmeny a inovácie vo vašich produktoch a službách. Krásne príklady nám dávajú napríklad taxikári v Bratislave, ktorým padli tržby až o 70 %. A veľmi vynaliezavo a s potrebnou dávkou empatie vymysleli novú službu ako reakciu na kolabujúce donášky tovaru domov. Reťazce nestíhajú rozvážať, termíny dávajú až na apríl a tak donášky nákupov nahrádzajú taxikári. Za cca 9 EUR vám urobia nákup a dovezú vám ho domov.
Rozprávkový svet MaKiLe nemôže hrať divadlo pre deti. Svoje predstavenia presunulo do online priestoru a pridalo aj čítanie rozprávok pre deti. Zatiaľ to robia zadarmo, ale už im ľudia píšu, že im chcú platiť.
Taktiež vznikajú nové iniciátívy: podpora osamelým ľuďom formou koučingu, podpora zamestnancom na dlhodobom home office, podpora rodičom, ktorí suplujú učiteľov. Na pohľad to nie sú ziskové aktivity, ale práve takéto aktivity pomáhajú zostať v povedomí a budovať si vzťah so zákazníkom, aby nám to pri prvej príležitosti vrátil aj finančne.
Úplne podobne to platí aj pri distribúcii. Museli ste vzhľadom na opatrenie zavrieť prevádzku? Robte rozvoz domov, presunte sa do online, spojte sa s inou firmou, ktorá už v online je a predávajte cez ňu svoje produkty. Služby ako napríklad poradenstvo tiež viete ponúknuť cez online.
Vravíte, že nikto teraz vaše služby nepotrebuje, lebo ľudia riešia existenčné problémy? Tak skúste vymyslieť, čo im viete ponúknuť. Ak ste kaderník, urobte kurz ako si dobre zafarbiť/ostrihať vlasy doma, ak máte joga štúdio, ponúknite cvičenie a kurzy online. Porozmýšlajte, čo ľudia riešia a čo by potrebovali, skúste sa im priblížiť.
Bod cena nie je iba o predajnej cene, ktorú nateraz určite v panike neznižujte. Kľúčové je urobiť si revíziu nákladov a tzv. prognózu likvidity. Sadnite si a pripravte si základnú tabuľku s realistickým a pesimistickým scenárom vašich príjmov a nákladov minimálne na najbližších 3 až 6 mesiacov.
Potrebujete vedieť, ako na tom budete s cash flowom, a či je nutné niekde šetriť. Netreba v panike hneď rušiť všetky marktingové aktivity. To, čo je pri cene teraz kľúčové, je vedieť, na čom sme a na čom budeme o pár mesiacov. Bude sa nám ľahšie dýchať a rozhodovať.
Nastalo obdobie, keď nemáme prestať komunikovať, ale musíme marketingovo a obchodne zmeniť obsah. A to čo najrýchlejšie. Nie rýchlo zrušiť všetky marketingové plány bez rozmyslu, ale zmeniť odkaz, ktorý svojim spotrebiteľom zdieľame.
Teraz vás - vašu značku - váš spotrebiteľ vníma, čaká, kto čo napíše, kto sa ako zachová. Súdi a hodnotí, dáva akoby plusové alebo mínusové body. On vás stále počúva, ale musíte hovoriť úprimne, od srdca značky a pre ľudí.
Ak k nemu teraz prestanete hovoriť, získava pozornosť, ktorú ste mali mať vy, vaša konkurencia a vy sa stratíte z mysle. Hovorte s nimi, pýtajte sa, raďte, o to viac vás neskôr odmení. Máme poučenie z finančnej krízy v 2008 -2012, kedy prežili značky, ktoré do marketingu investovali a nie ho rušili. Treba ho len optimalizovať a využiť nástroje, ktoré máme k dispozícii. Celý online priestor sa nám ponúka, točte videá, postujte, píšte, foťte, robte storky, lifeky, len neprestávajte komunikovať. Verte, že značku podržia zákazníci, aj keď to teraz vyzerá likvidačne, o 3 mesiace môže prísť efekt. Všetci budeme stáť pred otázkou, komu to euro z našej oslabenej peňaženky dáme…tak komu?
Z benefitu homeoffice sa stala nutnosť, no nie každý zamestnanec je pripravený byť na homeoffice 5 dní v týždni niekoľko nasledujúcich týždňov. Je to náročné na disciplínu, výkon, ale aj na psychiku človeka. Dohodnite si presné úlohy a ciele na každý týždeň (šprint na krátke trate), pravidelne so svojimi zamestnancami volajte, alebo ideálne robte video hovory, aby ste mali sociálny kontakt. Kľudne aj celý tím. Buďte pozitívni a motivujúci a určite si teraz urobte priestor, aby ste si spolu prediskutovali, ako ďalej. Všetci, čo majú čo povedať k vášmu biznisu, nech tak urobia. Rozoberte si situáciu na drobné, aké sú možnosti v predaji, poskytovaní služieb, zmene produktov, komunikácii, revízii nákladov, a dohodnite sa, čo zmeníte a ako budete komunikovať.
Zajtrajšie škody na predaji sa vám možno nepodarí zastaviť, ale tie napozajtra viete aspoň zmierniť. Je lepšie nájsť cestu, ako robiť veci inak. Radšej robte aspoň niečo, akoby ste nerobili vôbec nič. To je tá situácia, o ktorej my marketéri stále hovoríme, značka vás zachráni, tak si ju hýčkajte, budujte a opatrujte aj v dnešnej dobe.
Ak by ste potrebovali pomôcť s nastavením biznis modelu 5P, sme tu pre vás. Vieme vám ho nastaviť v rámci tvorby Biznis Marketingovej Stratégie™.
Držíme všetkým palce a prajeme hlavne veľa zdravia :-)
Anka a Naďa