Publikované: 8. 5. 2023
Konkurencia je prirodzenou súčasťou podnikania. Aj keď vám online priestor ponúka množstvo výhod, prináša aj viac súťažiacich, ktorí s vami budú bojovať o pozornosť zákazníka. Správne definovanie USP – Unique Selling Proposition pomôže vašej značke vyniknúť a nestratiť sa v dave konkurentov.
Konkurencia je prirodzenou súčasťou podnikania. Aj keď vám online priestor ponúka množstvo výhod, prináša aj viac súťažiacich, ktorí s vami budú bojovať o pozornosť zákazníka. Preto je poznať spôsob, ako sa odlíšiť kľúčovým, krokom k úspechu vášho biznisu. Zákazníci sú zahltení možnosťami a správne definovanie USP – Unique Selling Proposition pomôže vašej značke vyniknúť a nestratiť sa v dave konkurentov.
USP – Unique Selling Proposition, alebo inak jedinečný predajný argument definuje v krátkej vete to, prečo je vaša firma lepšia ako konkurencia a prečo by si mali zákazníci vybrať práve vás. Je to rozlišovací faktor, vďaka ktorému sa vaši zákazníci vrátia pre váš produkt znova a znova.
Špecifické marketingové ponuky ako 10 % zľava, bezplatná doprava, 24/7 zákaznícky servis alebo pohodlné vrátenie tovaru – nie sú USP. Hoci sú presvedčivé a možno aj efektívne, nie sú samé o sebe jedinečné. Navyše to nie sú pozície, ktoré by sa dali ľahko obhájiť, keďže ich môže kopírovať ktorýkoľvek z vašich konkurentov.
USP tiež nie je len nápis na vašej domovskej stránke. Je to pozícia, ktorú vaša firma zastáva ako celok a môžete ju začleniť do vašich produktov, značky, servisu a akejkoľvek komunikácie, ktorú máte s vašimi zákazníkmi.
Zoberte si pero a papier a zapíšte si čokoľvek, čo podľa vás robí váš produkt jedinečným. Nepremýšľajte nad tým, len si zapíšte všetko, čo vám príde na um. Môže to byť niečo, o čom ste si mysleli, že je bezvýznamné – napríklad spôsob výroby vášho produktu. To sa môže ukázať ako chýbajúci článok vo vašom USP.
Ak vám dochádzajú nápady, skúste si odpovedať na tieto otázky:
● Čo hľadá váš zákazník? S čím má problém?
● Ako váš produkt/služba rieši tento problém?
● V čom je váš produkt/služba lepší ako u konkurencie?
● Prečo by zákazník uprednostnil váš produkt pred konkurenciou?
Overte si, či jedinečný argument závisí viac od toho, komu predávate, ako od vlastností toho, čo predávate.
Podnikatelia sa príliš často zamilujú do vlastného produktu alebo služby a zabúdajú, že v prvom rade musia uspokojiť potreby zákazníka, nie ich vlastné. Vystúpte na chvíľu zo svojej role a objektívne preskúmajte, čo vaši zákazníci skutočne chcú.
Tento krok je o prieskume trhu. Predtým, ako zistíte, čím je váš produkt jedinečný, musíte zistiť, čo je dostupné pre vaše cieľové publikum. Identifikujte svoju priamu konkurenciu a sledujte, čo robia dobre a v čom sú naopak priemerný.
Uistite sa, že vaše USP vypĺňa medzery, v ktorých vaši konkurenti zaostávajú. Toto je vaša príležitosť byť jedinečný.
Teraz nájdite spôsob, ako všetku jedinečnosť, ktorú ste objavili v posledných krokoch, zhrniete do okamžite rozpoznateľnej frázy. Uistite sa, že je krátka, výstižná a ľahko pochopiteľná.
Keď máte frázu, pokúste sa ňou vyriešiť potrebu vášho zákazníka.
Na konci dňa, jediný dôvod, prečo potrebujete USP, je vedieť si zodpovedať otázku: Prečo práve vy?
Musíte urobiť to, čo predávate, jedinečné. Ak to z nejakého dôvodu nie je možné, urobte jedinečným to, AKO to predávate. To môžete dosiahnuť prostredníctvom posolstva, ktoré komunikujete prostredníctvom marketingu, dizajnu, alebo zážitku. V skratke niečo jedinečné byť musí, aby ste sa odlíšili od konkurencie.
Keď odhalíte svoje USP, dôsledne ho používajte vo všetkom, čo robíte a ako komunikujete, tak úspešne prilákate svoje cieľové publikum.
Na tému "Čo robí trendsetter inak, ako konkurencia?" sme sa rozprávali aj v Levosphere® podcaste - Marketing v praxi s Adamom Lazárom z Wolt-u . Odkaz na epizódu: